Perisian Media

PENGENALAN PERISIAN MEDIA :-

  • Pemain ini dikenal baik sebagai audio player atau pemain video dan sering mempunyai antara muka pengguna disesuaikan untuk jenis media tertentu.Ia juga perisian komputer untuk hiburan kite juga seperti winamp,media player,VLC dan macam-macam lagi.

FUNGSI PERISIAN :-

  • Media player adalah istilah yang biasanya digunakan untuk menggambarkan perisian komputer untuk memainkan semula fail-fail multimedia. Sementara banyak media player boleh bermain baik audio dan video, yang lain fokus hanya pada satu jenis media atau yang lain. Pemain tersebut dikenal baik sebagai audio player atau pemain video dan sering mempunyai antara muka pengguna disesuaikan untuk jenis media tertentu.
    Pemain media sering memaparkan ikon yang dikenali dari peranti fizikal seperti tape recorder dan CD player. Contoh dari ikon Media-main balik-start.svg (bermain), Media-main balik-pause.svg (rehat), dan Media-main balik-stop.svg (stop).
    [sunting] Media perpustakaan
    Rhythmbox, contoh pemain menyediakan perpustakaan media
    Banyak media player, khususnya yang direka untuk memainkan muzik, memaparkan lagu yang terdapat dalam format yang dikenali sebagai perpustakaan media, yang membolehkan pengguna untuk menetapkan muzik mereka dengan kategori seperti artis, album, genre, tahun penilaian, dan. Contoh media player yang termasuk perpustakaan media Amarok, Banshee, Clementine, iTunes, Rhythmbox, Winamp dan Windows Media Player.

CONTOH2 PERISIAN :-

WINAMP . . .

PENGENALAN WINAMP :-

  • Winamp adalah suatu media buatan NULLSOFT , yang sekarang merupakan suatu cabang TIME WARNER. Winamp merupakan parangkap lunak freeware atau shareware yang dapat memainkan berbagi codec dan tipe audio dan juga dapat dikostumisasi.

FUNGSI WINAMP :-

  • Mendegar muzik/lagu dan menonton video .

LANGKAH KERJA :-

1. Klik pada icon winamp.

2. klik pada media library untuk memilih lagu untuk dimainkan.

3. pilih lagu yang hendak di mainkan dan tekan buntang Play.

VLC . . .

PENGENALAN KEPADA WINAMP :-

  • VLC adalah singkatan dari  View,Listen, and Connect .VLC media player adalah software multimedia player yang mampu digunakan untuk memutar video/film format DVD, CD, VCD. Vlc player merupakan software open source yang mampu berjalan pada platform windows, linux, unix, mac os .VLC player juga telah dilengkapi dengan codec yang mampu mengenali sangat banyak format file video seperti MPEG-1/2 ,DIVX (1/2/3), MPEG-4 ASP, DivX 4/5/6, XviD, 3ivX D4, H.261,H.263/H.263i,H.264/MPEG-4,AVC, Cinepak, Theora, Dirac / VC-2, MJPEG (A/B) ,WMV 1/2 ,WMV 3 / WMV-9 / VC-1,Sorenson 1/3 (Quicktime),DV (Digital Video), On2 VP3/VP5/VP6 ,Indeo Video v3 (IV32) ,Indeo Video 4/5 (IV41, IV51), Real Video, Real Video ¾ .

FUNGSI VLC :-

  • Menonton video dari DVD dan video yang telah dimuat turun dari internet .

LANGKAH KERJA :-

1) Klik pada icon ‘VLC”, kemudian klik next .

2)Pilih pada folder yang mengandungi muzik atau video.

3)Seterusnya ‘copy file’ yang mengandungi muzik atau video kemudian ‘paste’ pada dalam folder VLC .

4)Setelah selesai, klik ‘play’ dan muzik atau video dimainkan.

MEDIA PLAYER CLASSIC . . .

PENGENALAN KEPADA MEDIA PLAYER CLASSIC :-

  • Media Player Classic edisi Home Cinema adalah salah satu modifikasi daripada Media Player Classic yang mana dihasilkan khas untuk peminat Home Cinema .Antara fungsi yang dinaik taraf dalam Media Player Classic Home Cinema adalah penambahan beberapa videodecoder baru seperti H.264 dan VC-1 dengan sokongan DXVA, sokongan EVR renderer dan juga lebih mesra Windows Vista disamping keluaran khas versi 64-bit untuk Windows Vista .

FUNGSI :-

  • Media Player Classic terlihat seperti Windows Media Player 6.4, namun memiliki banyak fitur tambahan. Memiliki built in DVD player dengan real-time zoom, dukungan untuk AVI subtitle, QuickTime dan RealVideo support (memerlukan QuickTime dan / atau Real Player); built-in MPEG2/SVCD/DVD codec .

LANGKAH KERJA :-

1.Open media player classic

2.Klik open file/cntrl+O

3.Select file to play any vedio/song

4.Play movie/song


GOOGLE PICASA . . .

PENGENALAN KEPADA GOOGLE PICASA :-

  • Picasa adalah perangkat lunak image viewer dari Google yang dapat kita unduh secara gratis. Selain Picasa, banyak sekali image-image viewer lainnya yang juga bisa kita unduh secara gratis.
  • Selain sebagai image viewer, Picasa juga memiliki fitur image editing standard yang dapat anda gunakan untuk mengedit gambar-gambar anda seperti memperbaiki komposisi warna, memberikan effect, membuat photo collage, membuat poster, membuat menjadi album CD, dan lain-lain.

LANGKAH KERJA :-



Selepas install, anda login ke dalam akaun anda dengan klik pada Sign in to web albums yang terletak di penjuru kanan atas perisian Picasa anda. Kemudian masukkan username anda dan password.


Kemudian, klik Hold dan Pilih Gambar yang anda nak hantar ke dalam akaun google anda.


Kemudian, anda klik Butang Web Albums dan gambar yang anda pilih tadi akan dimasukkan ke dalam akaun google anda di internet.


Sekarang, taipkan https://www.google.com/accounts/ManageAccount pada browser anda dan login ke dalam akaun google anda. Pilih Picasa Web Albums.

Anda akan dibawa ke dalam laman peribadi anda dan anda akan nampak gambar yang anda upload tadi.

REAL PLAYER . . .

PENGENALAN KEPADA REAL PLAYER :-

  • RealPlayer merupakan salah satu perangkat lunak (software) yang digunakan untuk memainkan streaming audio dan video melalui internet secara real-time. Player yang mendukung berbagai macam format video dan audio ini kini hadir dengan versi terbarunya yaitu RealPlayer. Player ini memiliki banyak sekali fitur seperti Video Recording, DVD Burning, LivePause & PerfectPlay, TurboPlay, kemampuan untuk men-download streaming audio dan video dari Internet, dan fitur terbarunya iaitu SuperPass.

FUNGSI REAL PLAYER :-

  • menonton video dan movie .

LANGKAH KERJA :-

1. Pilih ke fail program Realplayer dan klik ‘next’ .

2. Baca dan setujukan ‘Agreement Lisence’ untuk proses seterusnya dan klik ‘next’ .

3. Klik pada ‘skip’ atau ‘next’ bagi meneruskan proses .

4. Klik ‘perform test’ untuk melakukan percubaan sambungan ke internet

5. Klik pada butang ‘update’ bagi mengemaskini program tersebut .

6. Pilih ‘setup update’ yang diinginkan. Kemudian, klik ‘finish’ .

7. Perisian Realplayer kini boleh digunakan .

Leave a comment