Warranty .
- Setiap pembelian yang dilakukan selalunya disertakan dengan warranty .
- Warranty ini selalunya sah .
- Jangkamasa untuk ‘Warranty Claim’ merujuk kepada proses dimana pembeli menggunakan hak yang terdapat didalam warranty .
- Beberapa dokumen perlu disertakan apabila membuat ‘Warranty Claim’:
- bukti pembelian .(resit)
- barang belian yang lengkap .(borang, resit)
- warranty form .(surat)
- Warranty bergantung kepada keadaan barangan .Jika barangan telah dibuka dan diservis sendiri, pengguna tersebut tidak dapat membuat warranty claim .Termasuk juga jika barangan rosak yang disebabkan oleh kecuaian pengguna sendiri .
PENGENALAN WARRANTY …
- Warranty atau dikenali sebagai jaminan .
- Pengeluar atau syarikat berjanji untuk memperbaiki atau mengganti sesuatu keluaran dalam tempoh yang ditetapkan sekiranya berlaku kerosakan .
- Jaminan yang dikeluarkan kepada pengguna dalam bentuk pembelian barangan .
- Warranty tidak dipatuhi apabila dibuat secara lisan kerana ianya dianggap tidak sah dan sukar untuk dibuktikan .
- Pengguna perlu memastikan penjual yang menandatangani jaminan tersebut serta mempunyai kuasa dan layak berbuat demikian supaya warranty itu sah dan pengguna mendapat sebarang pampasan .
- Syarat yang dikenakan oleh pengeluar perlu diketahui supaya kita hanya akan meminta jaminan apabila komponen tersebut rosak adalah disebabkan oleh kecuaian pengeluar yangmengeluarkan komponen tersebut dan bukan atas kesilapan pengguna .
- Antara kerosakan yang tidak dibolehkan meminta tuntutan jaminan adalah seperti berikut :-
- disambar petir .
- terkena air .
- pelekat warranty ditanggalkan .
- barangan jatuh atau pecah .
- terkena api .
- kerosakan dari bencana alam .
- ubah komponen asal barangan .
TUJUAN PENGGUNAAN WARRANTY …
- Supaya pengguna tidak ditipu apabila membeli suatu barangan .
- Supaya barangan yang dijual sah .
- Memudahkan pengguna menukar barangan yang dibeli apabila didapati rosak atau cacat .
- Supaya pelanggan memberi kepercayaan dalam barangan yang dikeluarkan .
- Supaya hak sebagai pengguna tidak diabaikan .
SEBAB-SEBAB WARRANTY TIDAK DIKELUARKAN …
Keengganan penjual untuk member warranty mungkin berpunca daripada beberapa sebab iaitu :-
- keluaran tersebut adalah barangan curi .
- barangan atau keluaran kurang atau langsung tidak bermutu .
- barangan tersebut adalah tiruan .
- barangan tersebut diseludup dari negara-negara jiran .
- barangan tersebut telah diperbaiki semula dan dijual sebagai barangan baru .
KEPENTINGAN WARRANTY …
- I. Memudahkan pengguan membuat urusan apabila berlaku kerosakan barangan .
- II. Supaya keselamatan pengguna terjamin .
- III. Mengelakkan pengguna dari ditipu oleh syarikat yang hanya ingin mengaut keuntungan sahaja .
- IV. Supaya barangan yang dibeli oleh pengguna mempunyai keluaran yang sah .
- V. Barangan yang dikeluarkan mempunyai jaminan .
- VI. Menggagalkan pihak pengeluar atau syarikat yang cuba mengeluarkan barangan yang tidak berkualiti .
CONTOH-CONTOH WARRANTY :-
ROLEX WARRANTY . . .
CANON WARRANTY . . .
CASIO WARRANTY . . .